About Me

My photo
Keningau, SABAH, Malaysia
Pelaksana dan pembimbing kursus Bahasa Melayu PISMP.

Saturday, June 27, 2009

KARNIVAL BUDAYA BORNEO

Kalau saya tahu, ada pertandingan busana tradisional.. sah-sah tempah awal cawat murut dari kulit kayu tu. Memang boleh mengalahkan pensyarah yang menang ...siap ada tiara lagi .

Pembukaan persembahan yang menggabungkan paluan kompang, gamelan dan muzik band. Macam ada yang tak kena dengan pembukaan ini. Biasa-biasa jaklah, mungkin kurang persediaan yang melibatkan ketiga-tiga kumpulan muzik. Biasa sangat buat kerja suam-suam kuku...hasilnya tetap sama.

Sempat merakamkan aksi bersama pelatih yang akan memalu kompang mengiringi pergerakan masuk tetamu utama. Lain kali, sedia lebih awal ya...tetamu dah sampai, ahli kompang tak cukup, ntah mana-mana perginya. Tengok jam lain kali ya. Kalau rasa-rasa tak boleh tepati masa, baik jangan buat. Apa-apapun tahniah, pasukan kompang memang benar-benar memeriahkan majlis.

Sebahagian daripada anggota muzik band. Dah lupalah nama korang ni...maklumlah jarang sangat dapat bertemu. Sekali jumpa, pandai-pandailah ambil gambar. Korang tiada baju lain ke?.. macam dah 5 semester pakai, dah sempit ba.

Salah satu sudut yang menyediakan makanan di luar dewan. Senyum lebar semua, pinggan mangkuk dah licin. PISMP (BM) semester 6 bertanggungjawab mengendalikan juadah yang disumbangkan oleh JPM. Patutlah juadah ni tidak dapat tempat dalam pertandingan, letaknya ditepi, gelap pula tu. Awal-awal lagi sabotajkan... sapa setuju? angkat tangan

Satu persembahan yang mencuri tumpuan malam itu. Kumpulan dari opsyen Muzik KPLI yang baru 2 minggu di kampus Keningau. Masalah teknikal dan seperti kurang bersedia mencacatkan sedikit persembahan mereka. Kalau latihan 2 atau 3 kali lagi, pasti lagi meletup persembahan ini. Tahniah!!!.

Sebahagian pelatih yang memperagakan busana tradisional etnik Sabah dan Sarawak. Cantik dan nampak ayu sekali. Paling kiri tu, dah berpunya tau, yang lain-lain tu ambillah.

Diapit gadis Rungus dan Murut. Mana satu pilihan hati, dua-dua menawan dan masih solo tau.

Akhirnya...pemenangnya ialah...kasi pukul itu dram mau saspen sikit (meminjam kata-kata Meris, si pengacara glamer malam tu)..ialah..Valerie Grace dari PISMP (Pemulihan) Semester 2.

4 comments:

  1. WAH SIR...BESTNYA D IP KENINGAU..
    D SINI NDAK BEST LANGSUNG HAHA

    ReplyDelete
  2. ndak kna bagitau kh paki baju tradisi sir?tidak apa,thun dpn kena buat lagi..

    ReplyDelete
  3. wah..wah...wah..saya nampak sir pakai baju import....haruslah kan...wakakak..
    anyway saya suka program macam ni...at least orang boleh kenal budaya masyarakat yang ada di Malaysia ni...especially Sabah...

    ReplyDelete
  4. Membaca entry2 di sini..sesungguhnya telah mengundang kerinduan. Adoiii bila la lagi dapat p keningau ni..

    Bagus..banyak info dan seronok baca kisah kehidupan Encik Fir. ahah!

    Harus diingat, setiap insan pasti punya kisah menarik untuk dikongsi bersama...rite..?

    Keep on blogging..

    akan dijengah2 andai punya kesempatan mendatang...

    ReplyDelete